NULL string(0) ""

Uchwała nr L.454.2022RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKAz dnia 21 listopada 2022w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2023 rok Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, poz. 1005, poz. 1079 i poz. 1561) oraz art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i poz.1812) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr L.454.2022
RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKA
z dnia 21 listopada 2022


w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2023 rok

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, poz. 1005, poz. 1079 i poz. 1561) oraz art. 5a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i poz.1812) uchwala się, co następuje:


    § 1. Przyjąć „Program współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2023 rok”,  stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
    § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
    § 3. 1. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
          2. Uchwałę ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty, tj. na tablicy ogłoszeń Urzędu  Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej.        
 
 
Uzasadnienie:
 
Jednym z zadań gminy określonym przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest współpraca z organizacjami pozarządowymi.
    Zasady korzystania przez organy administracji publicznej z działalności organizacji pozarządowych określa szczegółowo ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustala ona sferę zadań publicznych w ramach których m.in. samorząd terytorialny współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Formy tej współpracy w oparciu o wymienioną ustawę określa uchwalony  przez właściwą radę gminy program. Przeprowadzono konsultacje „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2023 rok”. Informacje o w/w konsultacjach społecznych została umieszczona na stronie internetowej gminy www.dabrowachelminska.pl, na stronie BIP Dąbrowa Chełmińska oraz na tablicy ogłoszeń urzędu gminy. Niniejsze konsultacje przeprowadzono się w celu poznania opinii organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sprawie poddanej konsultacjom. W trakcie konsultacji do wyżej wymienionego projektu uchwały nie złożono opinii ani uwag.
„Program współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2023 rok” określa cele, zakres i formy współpracy pomiędzy samorządem - Gminą Dąbrowa Chełmińska a organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2023 roku. W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.
                                                                                                                       
     Załącznik do Uchwały nr L.454.2022
Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia 21 listopada 2022r.
 
PROGRAM WSPÓŁPRACY
 GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKA
 Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2023 ROK
 
I WPROWADZENIE
§1. 1.W polityce rozwoju lokalnego, jego planowaniu, zarządzaniu i ocenie decydującą rolę pełnią samorządy lokalne oraz reprezentacja społeczności lokalnych, w myśl zasady partnerstwa. Zasada ta musi być oparta na aktywności w sferze inicjowania różnorodnych przedsięwzięć tworzenia dla nich odpowiednich form organizacyjnych, jak też podejmowaniu systematycznych działań na rzecz budowania autentycznego partnerstwa społecznego.
2. Gmina Dąbrowa Chełmińska, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, realizuje szereg zadań, które służą zaspokajaniu różnorodnych potrzeb mieszkańców.
3. W wykonywaniu części zadań partnerem samorządu gminy mogą być organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Lokalne inicjatywy obywatelskie mają ogromne znaczenie w rozwiązywaniu problemów określonych grup społecznych, zaspokajaniu aspiracji i oczekiwań.
4. Gmina Dąbrowa Chełmińska od wielu lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Doświadczenia zarówno organizacji, jak i samorządu gminnego w zakresie współpracy w poprzednich latach pozwala na dalsze pogłębianie partnerskiej współpracy w celu lepszego wykonywania zadań ustawowych przypisanych gminie.
5. Ilekroć w Programie współpracy jest mowa o :
1) Programie – rozumie się program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oaz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
2) Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) Gminie - rozumie się przez to Gminę Dąbrowa Chełmińska,
4) Organizacjach - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 wymienionej  w pkt 1 ustawy.
 
II CELE  PROGRAMU
§2. 1.Celem głównym współpracy Gminy z Organizacjami jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz  zwiększenie stopnia zaspakajania potrzeb społecznych.
2.Celami szczegółowymi są:
1) zwiększenie wspływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w Gminie;
2) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej;
3) umocnienie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną;
4) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne;
5) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.
 
III ZASADY WSPÓŁPRACY
§3. Współpraca Gminy z Organizacjami opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
 
 IV ZAKRES PRZEDMIOTOWY
§4. Obszar współpracy Gminy z Organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 Ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy.
 
V FORMY WSPÓŁPRACY
§5.Współpraca między Gminą a Organizacjami będzie prowadzona  w szczególności poprzez:
1) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w Ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert, które może mieć formy:
a) powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
b) wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udziałem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) zlecanie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego  konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art. 19a Ustawy;
3) dofinansowanie wkładu własnego Organizacji do projektów współfinansowanych ze środków funduszy europejskich i innych źródeł zewnętrznych, a  służące realizacji  zadań publicznych Gminy, w przypadku zawarcia umowy partnerskiej i otrzymania dotacji;
4) współpracę w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie o możliwości ich uzyskania;
5) konsultowanie z Organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
6) wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i wspólne wspieranie działań służących zaspakajaniu potrzeb;
7)wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności;
8) zawieranie umów partnerskich w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć;
9)organizacja szkoleń dla organizacji pozarządowych.
 
VI PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
§6. Ustala się na rok 2023 następujące zadania priorytetowe Gminy, które mogą być zlecone do realizacji Organizacjom:
1) w zakresie kultury fizycznej i sportu:
a) upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji ruchowej;
b) organizacja i koordynacja przedsięwzięć sportowych o zasięgu gminnym i ponadgminnym;
c) wspieranie działań sportowych propagujących zdrowy i aktywny tryb życia wśród mieszkańców Gminy;
2) w zakresie pomocy społecznej:
a) wspieranie różnych form pracy kulturalno-oświatowej z dziećmi i młodzieżą;
b) wspieranie działań z zakresu aktywizacji i integracji seniorów;
c) projekty wspomagające integrację i przeciwdziałanie niepełnosprawności;
3) wspieranie działań promujących wolontariat;
4) w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.
 
VII OKRES REALIZACJI PROGRAMU
§7. Gmina realizuje zadania publiczne we współpracy z Organizacjami na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2023.
   
VIII  SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
§8. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
1) zlecanie realizacji zadań publicznych:
 a) w ramach otwartych konkursów ofert;
b) z pominięciem otwartego konkursu ofert;
2) konsultowanie z Organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej Organizacji;
3) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów konsultacyjnych;
4) organizowanie i współorganizowanie spotkań, szkoleń, konferencji których uczestnikami są przedstawiciele Organizacji i samorządu;
5) udzielanie stałego wsparcia merytorycznego Organizacjom przez pracowników Urzędu  Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
IX WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
§9. Na realizację Programu planuje się przeznaczyć kwotę 5.000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych).
 
X SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

§10 1.Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności:
1) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
2) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
3) liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego;
4) liczba umów zawartych w trybie art. 19a Ustawy;
5) beneficjenci zrealizowanych zadań;
6) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację zadań publicznych;
7 liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez Organizacje.
2.Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań Programu zajmuje się właściwy merytorycznie pracownik Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej odpowiedzialny za współpracę z organizacjami.
3. Organizacja może  zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami Urzędu Gminy, jak też bezpośrednio do pracownika, którego zadaniem jest współpraca z Organizacjami.
4. Uzyskane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z Organizacjami.
 

XI INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI
§11. Przed podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Programu podejmuje się następujące działania:
1.przygotowanie projektu Programu przez pracownika Urzędu Gminy Dąbrowa   Chełmińska, odpowiedzialnego za współpracę z Organizacjami;
2. przeprowadzenie konsultacji dot. projektu Programu, zgodne z Uchwałą nr XXXVIII/305/10  Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 17 września 2010 r. w  sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego nr 154, poz. 1918);
3. sporządzenie przez pracownika Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska, odpowiedzialnego za współpracę z Organizacjami  zestawienia opinii, uwag i wniosków zgłoszonych w ramach konsultacji;
4. rozpatrzenie uwag i propozycji wniesionych przez Organizacje w drodze konsultacji do projektu Programu;
5. zatwierdzenie przez Wójta Gminy i przekazanie ostatecznego projektu Programu pod obrady sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska;
6. podjęcie przez Radę Gminy Dąbrowa Chełmińska uchwały przyjmującej Program.
 
XII TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI  KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
§12. 1.W celu rozpatrzenia ofert, Wójt  Gminy  Dąbrowa  Chełmińska, zasięga opinii komisji konkursowej, powoływanej w składzie 5 osobowym,  w tym:
- 3 przedstawicieli organu wykonawczego;
- 2 przedstawicieli Organizacji, w pierwszej kolejności osoby reprezentujące obszary działania zbieżne z zakresem  merytorycznym ogłoszonego konkursu, wytypowanych przez te organizacje.
2. Członkowie komisji konkursowej podpisują oświadczenie o bezstronności.
3. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych.
4. O posiedzeniach komisji konkursowej, członkowie powiadamiani są co najmniej 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
5.      Do członków komisji konkursowej biorących udział w opiniowaniu ofert stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego           dotyczące wyłączenia z postępowania konkursowego.
6. Prace komisji konkursowej mogą być prowadzone w składzie co najmniej 3 osobowym.
7. Udział w pracach komisji konkursowej jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
8. Członkowie komisji konkursowej wybierają spośród siebie przewodniczącego.
9. Komisja konkursowa ocenia złożone oferty pod względem formalnym oraz merytorycznym.
10. Spotkania komisji konkursowej są protokołowane.
11. Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:
1) ocenia możliwości realizacji zadania  publicznego przez Organizację;
2) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3) w przypadku wspierania wykonania zdania publicznego, uwzględnia planowany przez Organizację udział środków  finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
4) uwzględnia planowany przez Organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
5) uwzględnia analizę i ocenę realizacji zadań publicznych w przypadku Organizacji, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
12.  Przeprowadzona przez komisję konkursową ocena ofert oraz propozycja rozstrzygnięcia konkursu zostanie przedstawiona Wójtowi Gminy, który dokona ostatecznego wyboru i zdecyduje o wysokości dotacji.
 
XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE                                                                          
  §13. 1. Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym programie zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r., ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. oraz ustawy prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r.
 

 
 

metryczka


Opublikował: Barbara Piórkowska (25 listopada 2022, 14:16:33)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 391