PROTOKÓŁ NR 5/2015 KOMISJI REWIZYJNEJ


P R O T O K Ó Ł   NR  5.2015
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 25 maja 2015 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

W posiedzeniu uczestniczyli:
-  członkowie Komisji wg listy obecności,
-  Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-  Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
-  Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej.
 
Porządek posiedzenia:
1.  Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2014 rok, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2014 rok i informacji o stanie mienia komunalnego.
2. Rozpatrzenie skargi  i zarzutów na działalność Dyrektora Zespołu Szkól im. Mariana Rejewskiego w Ostromecku.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.   
4. Sprawy różne.
 
 
ad.1. Komisja po dokonaniu  analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2014 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 3/S/2015 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2015 r., postanowiła p o z y t y w n i e   zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska  sprawozdanie  z wykonania budżetu gminy za rok 2014 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno – prawnych wnioskuje o udzielenie Wójtowi Gminy a b s o l u t o r i u m   za rok  2014.
Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 25 maja 2015 roku kierując się kryteriami: legalności, rzetelności,  gospodarności i celowości oraz tym, czy Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska przestrzegał dyscypliny finansów publicznych rozpatrzyła sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2014. Ponadto Komisja Rewizyjna zapoznała się z  innymi sprawozdaniami w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego (sprawozdania „Rb” i sprawozdania finansowe) oraz wnioskami wynikającymi z analizy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze 2014 roku, a także wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska, Skarbnika Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
 
 
Komisja Rewizyjna Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska stwierdziła, co następuje:
Budżet na 2014 r. uchwalono uchwałą nr XXXIV.300.2013 z dnia 30 grudnia 2013 r. w   wysokości:
Dochody – 24 436 494,84, w tym:
     - dochody bieżące w kwocie 23 013 015,84 zł
     - dochody majątkowe w kwocie  1 423 479,00  zł
Wydatki – 25 371 494,84, w tym:
      -  wydatki bieżące w wysokości 22 514 099,99, w tym:
      -  wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 12 239 154,00 zł,
      -  dotacje w wysokości 1 452 032,00 zł,
      -  wydatki na obsługę długu w wysokości 300 000,00 zł,
      -  wydatki majątkowe w wysokości 2 857 394,85 zł
      -  deficyt budżetowy 935 000,00 zł

Budżet po zmianach na dzień 31 grudnia 2014 r. wynosi:
Dochody – 26 509 830,59 zł, w tym:
       - dochody bieżące w kwocie 25 324 806,30 zł
       - dochody majątkowe  1 185 024,29 zł

Wydatki  - 27 498 644,59 zł, w tym:
Wydatki bieżące w wysokości  24 548 137,59 zł, w tym:
       -  wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 12 170 806,73 zł
       -  dotacje w wysokości 1 305 390,00 zł
       -  wydatki na obsługę długu w wysokości 289 545,00 zł
       -  wydatki majątkowe w wysokości  2 950 507,00 zł
       -  deficyt budżetowy 988 814,00 zł
pokryty z zaciągniętych pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Toruniu w wysokości 535 243,00 zł, kredytów bankowych w kwocie 235 000,00 i wolnych środków w wysokości 218 571,00.
W trakcie roku budżetowego Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska dokonała zmian w budżecie dwunastoma uchwałami organu stanowiącego.
Zmian w budżecie dokonywał również Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska wydając dwadzieścia trzy zarządzenia. Zmiany polegały na zwiększaniu dotacji na zadania własne i zlecone oraz na przeniesieniach  wydatków między rozdziałami i paragrafami klasyfikacji budżetowej zgodnie z upoważnieniem zawartym w paragrafie 12 uchwały nr XXXIV.300.2013 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2014.
 
 
Komisja Rewizyjna stwierdza, że zgodnie z art. 267 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r, poz. 885) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2014 zostało sporządzone w szczegółowości nie mniejszej niż uchwała budżetowa z dnia 30 grudnia 2013 r.
 
Planowane dochody (po zmianach) na rok 2014 w wysokości 26 509 830,59 zł wykonano w wysokości 26 461 899,81, co stanowi 99,8 %. Dochody bieżące wykonano w kwocie 25 676 555,95 zł, tj. 101,4% planu, natomiast dochody majątkowe wykonano w wysokości 785 343,86 zł, co stanowi 66,3 % planu.
Niższe wykonanie dochodów majątkowych spowodowane jest brakiem refundacji poniesionych wydatków w roku 2014 na budowę bieżni w Czarżu – 115 920,00 zł i remontu płyty boiska  i trybun w wysokości 288 750,00 zł (refundacje wpłynęły w roku 2015).
 Największy udział w dochodach stanowią dochody własne – 45,8%, subwencje – 34,9% oraz dotacje na zadania zlecone i powierzone – 10,4%.
Planowane i wykonane dochody ogółem oraz w zakresie dochodów bieżących i majątkowych zgodne są ze sprawozdaniem Rb-NDS i Rb-27S na dzień 31 grudnia 2014 r
 
Planowane wydatki w wysokości 27 498 644,59 zł wykonano w wysokości 26 387 788,45 zł, tj. 96,0%. Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 2 697 585,42 zł, tj. 91,4%. Wydatki bieżące wykonano w kwocie 23 690 203,03 zł, tj. 96,5%.
 
Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiałów źródłowych, z których wynika, że wydatki budżetu gminy realizowane były zgodnie z przyjętym planem, po uprzednim ich zaangażowaniu.
Na podstawie dokonanej kontroli sprawozdania Rb-28S nie stwierdzono przekroczenia wydatków w poszczególnych rozdziałach i paragrafach.
 
Na dzień 31 grudnia 2014 r. gmina nie posiada zobowiązań wymagalnych, a pozostałe zobowiązania wynoszą 1 148 511,46 zł. Główną pozycją wśród zobowiązań jest naliczone dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi za 2014 rok dla pracowników samorządowych, których wypłata następuje w roku 2015.
W sprawozdaniu w prawidłowej wysokości wykazano wydatki poniesione w ramach realizacji funduszu sołeckiego w kwocie 260 043,48 zł.
Również w sprawozdaniu Rb-NDS w prawidłowych wysokościach wykazano planowane i wykonane wydatki.
 
Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej cenowo dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
 
Zaplanowane w roku 2014 zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem i zakresem wynikającym z zawartych umów, a niższe wykonanie wynika z oszczędności poprzetargowych i odzyskanego podatku VAT od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
 
Z przyjętej w budżecie rezerwy budżetowej w wysokości 100 000,00 zł, w tym rezerwa ogólna 50 125,00 zł i rezerwa celowa 49 875,00 zł, przekazano na wydatki z rezerwy ogólnej kwotę 41 800,00 zł.
W 2014 r. na terenie gminy nie wystąpiły klęski żywiołowe, wobec czego nie wydatkowano kwoty rezerwy celowej.
W wyniku realizacji oszczędnej i racjonalnej gospodarki finansami publicznymi gmina osiągnęła nadwyżkę w wysokości 74 111,36 zł.
 
Komisja Rewizyjna analizując przychody i rozchody finansowe opisane w sprawozdaniu potwierdza, że przychody z tytułu planowanych pożyczek i kredytów wykonano w 100%, natomiast przychody z innych źródeł (wolne środki) wykonano w wysokości 188,0%.
 
Zobowiązania gminy na dzień 31 grudnia 2014 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynoszą 7 401 095,00 zł, w tym z tytułu kredytów 2 757 505,00 zł, a z tytułu pożyczek 4 643 590,00 zł.
 
Wykazane zobowiązania zgodne są ze sprawozdaniem Rb-Z na dzień 31 grudnia 2014 r.
Zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek stanowią 27,98% wykonanych dochodów. W porównaniu z rokiem 2013 zadłużenie spadło o 2,40%.
 
W 2014 roku spłacono kredyty i pożyczki w wysokości 780 604,50 zł oraz odsetki w wysokości 229 302,02 zł (ogółem 1 009 906,52 zł), co stanowi 3,81% zrealizowanych dochodów.
 
Komisja Rewizyjna szczegółowo zapoznała się z danymi dotyczącymi skutków udzielonych ulg, umorzeń i odroczeń i stwierdziła, że utracone dochody gminy na skutek obniżonych stawek podatków, udzielonych ulg i wydanych decyzji wynoszą 2 869 633,00 zł, co stanowi 10,8% ogółu wykonanych dochodów.
 
Największe skutki dla budżetu wynikają z obniżenia górnych stawek podatków, które wynoszą 2 179 158,00 zł, a wynikają z podejmowanych przez Radę Gminy uchwał.
 
Komisja poddała także analizie zaległości wykazane w sprawozdaniach Rb-27S, które wynoszą 913 3190,56 zł, tj. 3,45% wykonania dochodów.
Największe zaległości występują w rozdziale 85212 i dotyczą wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wynoszą 378 850,57 zł.
Stwierdzono, że dochody z tytułu podatków wykazano w prawidłowych wysokościach w sprawozdaniu Rb-PDP.
 
Ze sprawozdania z wykonania budżetu i złożonego oświadczenia przez Wójta i Skarbnika Gminy wynika, że w 2014 roku gmina nie udzieliła poręczeń i gwarancji.
 
Komisja Rewizyjna sprawdziła stan środków na rachunkach bankowych i stwierdziła, że jest on zgodny z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-ST.
 
Komisja Rewizyjna dokonała kontroli stanu mienia komunalnego gminy Dąbrowa Chełmińska na dzień 31 grudnia 2014 r. wykazanego w załączniku nr 13 do wykonania budżetu gminy i stwierdziła, że jest zgodny z ewidencją księgową.
Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi do niej zastrzeżeń.
 
Uzyskane informacje od Wójta i Skarbnika Gminy potwierdzają, że gmina nie lokowała wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank obsługujący gminę.
 
W 2014 r. Wójt Gminy nie udzielił pożyczek.
 
W 2014 Rada Gminy uchwaliła wykaz wydatków niewygasających w wysokości 58 450,00 zł, przekazując jednocześnie środki na wyodrębniony rachunek bankowy.
 
Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy załączonych do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdań z wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury za 2014 rok, tj.:
- Gminną Bibliotekę Publiczno – Szkolną w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej,
oraz przez Gminną Przychodnię w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
Na podstawie przedłożonych sprawozdań Komisja Rewizyjna stwierdziła, że instytucje Gminna Biblioteka Publiczno- Szkolna oraz Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej  w swoich sprawozdaniach wyczerpująco udokumentowały realizację planów finansowych w 2014 r.  Jednostki w/w zamknęły rok dodatnim wynikiem finansowym, które przeznaczono na zwiększenie funduszu jednostek. W związku z powyższym Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła sprawozdanie Gminnej Biblioteki Publiczno-Szkolnej oraz Gminnej Przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej za rok 2014.
Zobowiązania regulowane były terminowo, a zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Gminny Ośrodek Kultury i Sportu zamknął rok ujemnym wynikiem finansowym.   Komisja wystąpiła o uzupełnienie sprawozdania finansowego za rok 2014.
 
Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dabrowa Chełmińska za 2014 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia  zmian w funduszu jednostki.
Bilans z wykonania budżetu gminy po stronie aktywów i pasywów wykazuje kwotę 3 038 604,96, co jest zgodne z ewidencją księgową organu. Z bilansu wynika, że na dzień 31 grudnia 2014 roku Gmina posiada wolne środki w wysokości  1 867 998,51 zł, nadwyżka za 2014r. w kwocie 74 111,36 zł.
 
W roku 2014 Komisja Rewizyjna dokonała również kontroli finansowej, zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem kontroli na rok 2014.
 
Wnioski Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska wynikające z analizy sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy, sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych  za 2014 rok:
 
Dokonuje się pozytywnej oceny wykonania planowanych dochodów i wydatków budżetu. Stwierdza się, że Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadami celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.Pozytywnie ocenia się zachowanie wymaganych wskaźników dotyczących spłat  i zadłużenia zaciągniętych zobowiązań, które nie przekraczają ustawowo określonych wartości.Wykazane dane w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy oraz w sprawozdaniach finansowych gminy są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną w jednostce.
5.  Komisja zwróciła uwagę na duże koszty utrzymania podopiecznych z terenu gminy w Domach Pomocy Społecznej. Obecnie przebywa czterech podopiecznych, koszt pobytu jednej osoby wynosi 2 400,00 zł, łączna kwota 91 195, 63 zł.
6. Komisja zwróciła uwagę na brak zainteresowania ze strony mieszkańców wypłatą dodatku  energetycznego dla odbiorców wrażliwych energii zgodnie z ustawą prawo energetyczne.
7. Komisja z niepokojem stwierdziła, że koszty związane z bieżącą naprawą i konserwacją oświetlenia drogowego z roku na rok są większe. W 2014 roku wyniosły 109 957,21 zł i może być spowodowana brakiem konkurencji na rynku energetycznym.
8. Komisja zauważyła, że Gmina sukcesywnie dokonuje remontów zasobu komunalnego i socjalnego, wydatki na utrzymanie mieszkań komunalnych wynosiły 70 509,62 zł.
9. Komisja przeanalizowała koszty dowozu uczniów do szkół, które wynoszą  516 129,33 zł i zwróciła uwagę na wysokie koszty indywidualnego dowożenia uczniów z miejscowości do których autokar szkolny nie dojeżdża, co stanowi koszt w wysokości 25 455,34 zł.
 
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższa analiza daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii realizacji budżetu gminy za rok 2014 i wystąpienie do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 
    ad.2. Komisja zapoznała się z pisemnymi wyjaśnieniami złożonymi przez Dyrektora Zespołu Szkół im. Mariana Rejewskiego w Ostromecku, w sprawie skargi i zarzutów dotyczącej działalności:
 
1) Skarżąca wniosła zastrzeżenia do trybu głosowania na Radzie Pedagogicznej odbytego w dniu 21.04.2015r. w sprawie wyrażenia opinii na temat pracy dyrektora szkoły, które odbyło się w głosowaniu jawnym. Komisja po dyskusji uznała w/w zastrzeżenia za zasadne, gdyż zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej w sprawach osobowych głosowanie odbywa się w formie tajnej. Dyrektor wyjaśnił, że błąd skorygowano i dnia 7.05.2015r. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej zgodnie z regulaminem w głosowaniu tajnym przyjęto wcześniej opracowana opinię na temat pracy dyrektora.
 
2) Zastrzeżenia dotyczące sposobu zawiadamiania, oraz godzinie rozpoczynania obrad rady pedagogicznej. Komisja po dyskusji uznała, że posiedzenie odbyło się niezgodnie z regulaminem w godzinach zajęć dydaktycznych. Dyrektor poinformował, że kolejne  posiedzenia Rady Pedagogicznej będą rozpoczynały się o godzinie 17.oo, po zakończeniu zajęć dydaktycznych. Jednocześnie na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 7 maja nastąpiło doprecyzowanie regulaminu o pkt. dotyczący sposobu informowania  o posiedzenia Rady Pedagogicznej.  Jednogłośnie nauczyciele utrzymali esemesową formę informowania o posiedzeniu podkreślając szybkość i skuteczność docierania informacji.
 Jeżeli chodzi o harmonogram posiedzeń Rady Pedagogicznej dyrektor poinformował, że jest on ustalany podczas wrześniowego posiedzenia Rady Pedagogicznej. Przy niektórych posiedzeniach widnieją daty i godziny, przy tych, których nie da się wcześniej ustalić terminu nie da się wcześniej sprecyzować dat i godzin. Poza tym odbywają się posiedzenia wcześniej nie zaplanowane. Podczas ustalania terminarza Rad Pedagogicznych, według oświadczenia dyrektora, żaden z nauczycieli nie wnosił uwag do harmonogramu. 
Komisja przyjęła wyjaśnienia  dyrektora  dotyczące harmonogramu Rad Pedagogicznych.
 
 3) Łamanie kodeksu etycznego nauczycieli w postaci przyjęcia upominków świątecznych w postaci kawy i wina musującego.  Komisja po zapoznaniu się ze skargą oraz pisemnym wyjaśnieniem złożonym przez dyrektora i opinią Radcy Prawnego, uznała że właściwym do rozpoznania skargi w tym zakresie jest Rzecznik Dyscypliny Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Kujawsko-Pomorskim, gdyż przyjęcie podarunku w postaci alkoholu może naruszać zapisy § 5 pkt 1 Kodeksu Etyki Nauczyciela. Zwrócono uwagę na konieczne wyeliminowanie tego typu postępowania.
    
4) Nieprawidłowości związane z zawieraniem umów o pracę na czas określony z nauczycielami kontraktowymi, mianowanymi i dyplomowanymi w oparciu o zapisy karty nauczyciela. Komisja po zapoznaniu się z wyjaśnieniami w przedmiotowej sprawie złożonymi przez dyrektora, Wójta Gminy, Kierownika Zespołu Oświaty Samorządowej, uznała ze dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy (zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o Systemie Oświaty) i wszelkie roszczenia pracownicze powinny być rozstrzygane przez Sąd Pracy.
W dyskusji Ryszard Kaczor zapytał się Wójta Gminy o arkusz organizacyjny Zespołu Szkół w Ostromecku i przyznane w nim godziny języka angielskiego na rok szkolny 2015/2016
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że liczba godzin języka angielskiego w Zespole Szkól w Ostromecku wynosi 33,5 godziny, dodatkowo zaznaczył że dyrektor nie przewidział w arkuszu zajęć j. angielskiego w przedszkolu, co zobowiązał się skorygować
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że przyznanie po jednej godzinie j. angielskiego dla trzech grup przedszkolnych spowodowało by zachowanie dwóch pełnych etatów.  
Poinformował, że  stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę zawieranej na czas nieokreślony zarówno w pełnym jaki i niepełnym wymiarze czasu pracy.  Natomiast stosunek pracy z nauczycielem mianowanym i dyplomowanym po spełnieniu odpowiednich warunków, nawiązuje się na podstawie mianowania  (podstawa prawna art. 10 Karty Nauczyciela).
  
5) Odmawianie możliwości zapoznania się z protokołami z posiedzeń Rad Pedagogicznych oraz Zespołu Przedmiotowych. Dyrektor wyjaśnił, że protokoły są sporządzane i każdy z nauczyciel ma możliwość zapoznania się z nim. Stwierdził jednocześnie, że protokoły wymagają opracowania i czasu na ich przygotowanie. W związku z powyższym nie ma możliwości ich udostępniania  bezpośrednio po posiedzeniach Rady.  Komisja przyjęła wyjaśnienia dyrektora.
 
6) Nierówne traktowanie  pracowników przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. Komisja uznała, że przyznawanie dodatków motywacyjnych jest w gestii dyrektora szkoły.
 
7) Kolejny zarzut dotyczy prowadzenia zajęć z języka angielskiego w grupach przedszkolnych trzylatków i czterolatków. Zajęcia te odbywają się, zgodnie z planem, we wtorki w godzinach od 12.30 do 13.30 – czterolatki, od 13.30 do 14.30 – trzylatki. Nieodpłatne przedszkole jest czynne do godziny 13.00. W trakcie pierwszych tych zajęć w ich połowie pozostaje ok. od 8 do 10 przedszkolaków, a w drugich zaczynają się przy  grupie 8, a w połowie zajęć zostaje od 4 do 6. Dyrektor do tych zarzutów nie ustosunkował się. Komisja zwarzyła, że takie praktyki są niewłaściwe i zobowiązała Wójt Gminy w przypadku stwierdzeń podobnych praktyk w przyszłości do niezatwierdzania arkuszy organizacyjnych (to zalecenie dotyczy również pozostałych szkół).  
 
8) Zarzut nie zapewnienia odpowiedniej opieki dziecku skarżącej podczas zajęć świetlicowych.
   Komisja przyjęła wyjaśnienia w przedmiotowej sprawie.
 
9) Komisja po przeanalizowaniu odpowiedzi udzielanych przez dyrektora postanowiła   wystąpić o uzupełnienie  pominiętych w wyjaśnieniach zarzutów o następujące kwestie:
- brak hospitacji nauczycieli,
- nie przydzielanie opiekunów stażu
- brak księgi zarządzeń
- brak ustalania zastępstw w klasach młodszych
- brak powiadamiania o posiedzeniach rady pedagogicznej
- brak archiwizacji dzienników lekcyjnych
Komisja ustaliła  termin złożenia wyjaśnień do  2 czerwca 2015 roku.
 
10) Wyjaśnienia dyrektora Zespołu Szkół w sprawie niewłaściwych zachowań nauczyciela  I b, oraz nieprawidłowości zatrudnienia byłego nauczyciela wychowania fizycznego Komisja przekazała według  kompetencji Wójtowi Gminy, gdyż o takie wyjaśnienia nie występowała.
 
11) Komisja zapoznała się z oceną cząstkową pracy dyrektora przygotowaną prze Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, przekazaną przez Wójta Gminy w zakresie hospitacji nauczycieli.
Komisji zbadała że Rada Gminy nie jest właściwa do rozpatrzenia skargi w tym zakresie gdyż sprawa hospitacji nauczycieli została rozpatrzona przez Kuratorium Oświaty. Przeprowadzona kontrola doraźna w zakresie przestrzegania przepisów prawa oświatowego w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektora zespołu szkół w szczególności wywiązywania się z obowiązków oraz zapewnienia bezpieczeństwa uczniom ustaliła, że „z wyjaśnień nauczycieli wynika, że dyrektor nie informował wszystkich nauczycieli o terminach obserwacji, nie z  wszystkimi nauczycielami omawiane są obserwowanie zajęci, nie wszyscy nauczyciele byli obserwowani podczas prowadzenia zajęć dydaktycznych. Nie przedstawiono do kontroli dokumentów potwierdzających dokonywanie obserwacji przez dyrektora szkoły”. Tym samym potwierdza się zarzut nieprawidłowości w zakresie  hospitacji nauczycieli.
 
 12)  W wyniku dyskusji Komisja postanowiła wystąpić do Zespołu Oświaty Samorządowej w związku ze stawianymi zarzutami nie przydzielania opiekunów stażu o zweryfikowanie wszystkich wypłaconych dodatków za opiekuna stażu i dodatków za wychowawstwo za okres od 2010 -2015 w Zespole Szkół w Ostromecku.
 
ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia.                     Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
Ad.4. Komisja postanowiła spotkać się z Dyrektorami Zespołów Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej i Ostromecku oraz Dyrektorem Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w sprawie przekazania boisk sportowych dnia 2 czerwca o godzinie 15.oo w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: Barbara Gandziarowska (1 lipca 2015)
Opublikował: Barbara Gandziarowska (1 lipca 2015, 09:34:05)

Ostatnia zmiana: Barbara Gandziarowska (1 lipca 2015, 09:59:35)
Zmieniono: zmiana trzcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 491